Det är vanligt att det känns obekvämt att ändra livsstil och vanor. Även om vi vet att vi borde och vad som händer om vi inte gör det. Vi tar till alla möjliga försvarsmekanismer. En vanlig sådan är argumentet att det inte spelar någon roll vad lilla jag gör, en av åtta miljarder människor på jorden, det är som en droppe i havet. Tänker alla så blir det definitivt ingen förändring.
Vad lilla Sverige gör är irrelevant, titta på Kina och USA...
Om lilla jag tar flyget flera gånger om året är det ingenting jämfört med miljardärernas privatjetar...
Globalrunners är ett pyttelitet företag, era val ger ingen effekt, det är TUI, Ving och Tomas Cook som måste agera...
Turismen är livsviktig för var tionde människa, om vi slutar flyga kommer flera hundra miljoner i branschen svälta...
Flyg står bara för 6 procent av alla utsläpp inklusive höghöjdseffekten, kolla på stålindustrin, byggindustrin, kolkraftverken...
Resonerar du på samma sätt när det gäller att gå och rösta i svenska val eller EU-valet? Din röst är ju ändå bara en droppe i havet.
Slänger du tio tomma öl-burkar i skogen eller i sjön för ditt skräp är ju ändå bara en nål i en höstack om man lägger ihop allas skräp och det finns många som skräpar ner mycket mer än du.
Troligen tänker du inte på det viset när det gäller röstning och nedskräpning, för tänk om alla skulle tänka så. I så fall skulle vi inte ha någon demokrati eller en ren natur.
Precis likadant är det med utsläpp, klimatförändringar och resvanor. Om alla tänker att det inte spelar någon roll om lilla jag fortsätter att konsumera som jag alltid har gjort och flyga som framför allt vi som tillhör världens tio rikaste procent har råd att göra, äta eller leva, kommer utsläppen att fortsätta eskalera och klimatförändringarna kommer att orsaka allt större skador och hälsoproblem. Flyktingvågen 2015 var däremot pytteliten i jämförelse med hur många människor som kommer att vara tvungna att fly på grund av klimatförändringar de närmaste decennierna. Det finns många skäl att göra vad vi kan för att minska utsläppen.
Kina har över en miljard invånare och de producerar mycket av det vi väljer att konsumera till låga priser. Vår konsumtion 'belastar' alltså Kinas koldioxidutsläpp. Under pandemin började många som jobbat med turism arbeta i andra branscher. Fortsätter utsläppen öka lär många fler svälta på grund av klimatförändringarnas konsekvenser än på grund av att de inte har jobb för att vi inte flyger till andra sidan jorden lika ofta. De som spås flyga mest de kommande decennierna är de som inte haft möjlighet till det tidigare. De är många, bland annat kineser och indier som fått det bättre ställt. Utsläpp är ofta kopplat till ekonomi, ju rikare vi är desto mer koldioxid släpper vi ut.
Globalrunners har av klimatskäl slutat erbjuda flyg sedan några år tillbaka och bokar istället många tågbiljetter varje år åt alla som vill. De som inte vill säger ofta att det tar för lång tid, men vi vill vända på myntet och hävdar att det ger mer tid.
Flygresenärer är helt slut efter sin resdag - tågåkarna är inspirerade och utvilade
Vi har många exempel på flygresenärer som är urless på resdagen för de har gått upp klockan fem på morgonen, tagit sig till flygplatsen, köat där för incheckning, pass och säkerhetskontroll, infunnit sig i gaten, mellanlandat, kommit fram, i bästa fall fått allt bagage efter en timme men ofta har det fastnat vid mellanlandningar och blir ett dygn försenat, åkt buss i tre timmar - de är helt slut när de kommer fram, har missat middagen och har definitivt inte hunnit se eller göra någonting mer än att transportera sig och köa den dagen. Tågresenärer klagar inte. De är uppfyllda av äventyret, av samtalen de haft med främlingar ombord, av nya vyer, av boken de äntligen fick tid att läsa, av att inte behöva tänka på var de ska lägga schweizerkniven och flaskorna över 100 ml i bagaget. De är beredda och förväntar sig roliga upplevelser längs vägen genom Europa. Vad gäller tid kommer det ta oerhört mycket längre tid att anpassa vårt samhälle till klimatförändringarna än vad en tågresa till Italien tar.
Lyft blicken en smula vad gäller prisjämförelser
Ett annat vanligt argument är att tåg är dyrt. Det är ibland men inte alltid dyrare än flyg. Lägg till kostnaden för transfer hemma och i utlandet, ev parkering vid flygplatsen hemma och risken för att bli av med bagage vid mellanlandning vilket visserligen inte kostar pengar men är riktigt surt om skidorna kommer fram först ett dygn senare. Tar du tåget släpper du ut 80 procent mindre koldioxid och de klimatförändringar som redan kostar långt mer per person än vad tågbiljetten eventuellt kostar mer än flygbiljetten, kommer att öka. Skattepengar som måste reparera skador på grund av klimatförändringar består av dina pengar. Nästa gång kanske det är din tur att få huset översvämmat så att du måste bo någon annanstans medan huset renoveras under ett år, som många gävlebor nyligen fick göra.
Bekvämlighet och punktlighet
Tågbiljetter är krånliga att boka och det är obekvämt att åka tåg, tror många. De flesta som hävdar detta åker inte tåg särskilt ofta själva, de har ofta bara bestämt sig och förmedlar och förstorar någon annans erfarenhet.
1. Att boka tåg är inte svårt. Det är ovant första gången, sen kan du det. Om du verkligen inte vill försöka, be Globalrunners om du följer med på en resa där vi erbjuder det eller be någon annan resebyrå.
2. Hur mycket utrymme har du i sätet och på toaletten på ett flyg eller i en bil? På tåget kan du röra på dig, äta i restaurangvagn, du har verkligen gott om plats och det är riktigt skönt.